Volkswagen Tiguan MK2 Only Forum banner

TPMS-probleem

36K views 31 replies 11 participants last post by  Essjay  
#1 ·
Ik heb een intermitterend TPMS-storingslampje op mijn AID dat de oranje band weergeeft, het knippert soms, soms is het continu oranje en soms is het er helemaal niet. Wanneer ik naar de TPMS-metingen kijk, krijg ik verschillende indicaties van een storing, de bandenspanning aan de voorkant aan de bestuurderszijde is slechts 3 stippellijntjes of beide voorbanden zijn 3 stippellijntjes of het TPMS-systeem is helemaal niet beschikbaar! Om het nog ingewikkelder te maken, heb ik ook gemerkt dat het TPMS-systeem beide voorbanden met de 3 stippellijntjes kan weergeven, maar geen indicatie van een storing op de AID! De bandenspanning achter lijkt in orde te zijn op het infotainmentsysteem. Wanneer ze allemaal correct functioneren, zijn alle bandenspanningen daadwerkelijk correct. Heeft iemand anders dit probleem gehad en zo ja, is het iemand gelukt om het op te lossen? Ik ben er tot nu toe één keer mee naar de dealer geweest, maar natuurlijk was er op de dag dat ik hem naar de dealer bracht geen teken van de storing, het was duidelijk!!! Ik heb de auto aan het einde van de maand bij de dealer gereserveerd en zal hem daar 2 weken laten staan, zodat ze het probleem hopelijk kunnen oplossen. ;)
 
#3 ·
TPMS is een optionele extra. Er is geen resetoptie voor TPMS (anders dan het kopen van nieuwe sensorkleppen voor een wiel!).
 
#4 ·
Neem ik terecht aan dat het signaal van de apparaten in de banden via een draadloze verbinding naar de software wordt verzonden, dus het zou een antenneprobleem of een losse draad kunnen zijn?
 
#6 ·
U heeft gelijk dat het een draadloze verbinding is, waarbij elke sensor een unieke id heeft.

Zoals bij veel moderne systemen is het bijna onmogelijk om alleen op basis van de symptomen een diagnose te stellen. Het zou kunnen zijn dat beide zenders een storing hebben; het zou kunnen zijn dat één sensor en de andere zender een storing hebben; het zou kunnen zijn dat beide sensoren een storing hebben; het zou kunnen zijn dat de ontvanger een storing heeft; het zou kunnen zijn dat er iets is dat niets met TPMS te maken heeft en het signaal stoort; of het kan iets heel anders zijn!

Ik had een BMW die een storing meldde op 3 van de 6 brandstofinjectoren. Nadat alle drie waren vervangen en twee weken later opnieuw 'faalden', werd het probleem uiteindelijk gediagnosticeerd als een defecte centrale rapportagecomputer! Erg duur, maar alles onder garantie.

Zolang het vaker wel dan niet 'faalt', moet de dealer het probleem kunnen lokaliseren en oplossen. Intermitterende storingen zijn het ergst, dus als het niet de hele tijd gebeurt, probeer dan een foto van de AID te maken om de dealer te laten zien wat u ziet.
 
#7 ·
PanMan said:
Je kunt geen reset uitvoeren op TPMS (bandenspanningscontrolesysteem. Sensoren op batterijen in elk wiel die signalen naar de head unit sturen). De reset is voor TPLI (bandenspanningsverliesindicator. Bewaakt de relatieve wielsnelheden via het ABS om luchtverlies te detecteren)
Dat kan op BMW- en Merc-systemen. VW moet anders zijn.
 
#8 ·
Foto's uiteraard gemaakt door de vrouw, want ik reed lol. Toen ik naar de dealers ging over het probleem toen het begon, wilden ze fotobewijs omdat de verdomde fout niet binnen 5 mijl van de dealerwerkplaats zou optreden!

Toen ik hem de vorige keer inleverde, zou de monteur/technicus de banden verwisselen, maar toen hij zich realiseerde dat er minstens twee banden een fout aangaven en dat het systeem soms niet beschikbaar zou zijn, gaf hij dat idee op.

Ik ben een beetje bezorgd dat ze de fout niet kunnen onderzoeken als deze er niet is. Ik zal hen sterk aanmoedigen om te controleren of de sensoren daadwerkelijk werken en of de batterijen allemaal goed zijn opgeladen en alle antenneverbindingen goed vastzitten. Ik weet niet zeker wat ik ze verder moet vragen om naar te kijken.
 
#10 ·
De dealer zou het gereedschap moeten hebben dat nodig is om het TPMS te resetten of te activeren. Bij een vorige auto werkte het TPMS niet meer en ik bracht hem naar een lokale bandenspecialist die de TPMS-ventielen uitleesde en een reset uitvoerde, en het hele ding werkte daarna zonder problemen. Ik ben er zeker van dat de VW-sensoren hetzelfde zouden doen of zouden kunnen doen.
 
#11 ·
scrounger said:
PanMan said:
Je kunt geen reset uitvoeren op TPMS (Tyre Pressure Monitoring System. Sensoren op batterijen in elk wiel die signalen naar de head unit sturen). De reset is voor TPLI (Tyre Pressure Loss Indicator. Bewaakt de relatieve wielsnelheden via de ABS om luchtverlies te detecteren).
Dat kan wel op BMW- en Merc-systemen. VW moet anders zijn.
Weet u zeker dat we over hetzelfde praten? Helaas is TPMS zowel een generieke term voor het aangeven van drukverlies in een band, als een specifieke optie op een VW Tiguan (en mogelijk andere modellen). VW gebruikt het TPLI-systeem als de 'standaard' aanpak, en dat VEREIST een reset.

De VW TPMS gebruikt een druksensor in elk wiel en een radiofrequentie-transponder om de drukmeting naar de boordcomputer te sturen. Het infotainmentsysteem geeft dan de werkelijke druk in de band weer. Er is niets te 'resetten' omdat de unit in de band alleen zendt en de druksensor het ofwel doet of faalt. Het bericht wordt om de paar seconden verzonden en je kunt het zelfs gebruiken bij het oppompen (of laten leeglopen) van de banden in plaats van een externe drukmeter - zolang je maar een paar seconden wacht tot het systeem zich heeft aangepast.

Als je vanuit een koude start wegrijdt, kun je de druk in elke band zien toenemen naarmate de lucht opwarmt en uitzet, waardoor de druk toeneemt.

Met TPLI krijg je alleen een oranje lampje als het een aanzienlijk drukverlies detecteert (bijv. lekke band) aangegeven door een wiel dat sneller draait dan de andere, zoals gerapporteerd door het ABS-systeem. Wanneer je de druk in een band(en) verandert, moet je het systeem resetten om het te vertellen dat de huidige rotaties de nieuwe 'norm' zijn.

Er is echter een 'leer'- of 'programmeer'-vereiste op de VW TMPS die het probleem zou kunnen zijn. Wanneer de wielen voor het eerst worden gemonteerd, is er een proces om het systeem te leren welke sensor op welk wiel zit. Ik vermoed dat hetzelfde moet gebeuren als je de wielen verwisselt of wanneer je nieuwe sensoren monteert nadat de batterij leeg is. Wat ik nog niet heb ontdekt, is hoe je het moet doen, of zelfs of wij, de eigenaar, het kunnen doen of dat er een werkplaats voor nodig is.
 
#13 ·
PanMan said:
scrounger said:
PanMan said:
Je kunt geen reset uitvoeren op TPMS (Tyre Pressure Monitoring System. Sensoren op batterijen in elk wiel die signalen naar de head unit sturen). De reset is voor TPLI (Tyre Pressure Loss Indicator. Bewaakt de relatieve wiel snelheden via de ABS om luchtverlies te detecteren).
Dat kan wel op BMW- en Merc-systemen. VW moet anders zijn.
Weet je zeker dat we het over hetzelfde hebben? Helaas is TPMS zowel een generieke term voor het aangeven van drukverlies in een band, als een specifieke optie op een VW Tiguan (en mogelijk andere modellen). VW gebruikt het TPLI-systeem als de 'standaard' aanpak, en dat VEREIST een reset.

De VW TPMS gebruikt een druksensor in elk wiel en een radiofrequentie-transponder om de drukmeting naar de boordcomputer te sturen. Het infotainmentsysteem geeft dan de werkelijke druk in de band weer. Er is niets te 'resetten' omdat de unit in de band alleen zendt en de druksensor het ofwel doet of faalt. Het bericht wordt om de paar seconden verzonden en je kunt het daadwerkelijk gebruiken bij het oppompen (of laten leeglopen) van de banden in plaats van een externe drukmeter - zolang je maar een paar seconden wacht tot het systeem zich heeft aangepast.

Als je vanaf een koude start wegrijdt, kun je de druk in elke band zien toenemen naarmate de lucht opwarmt en uitzet, waardoor de druk toeneemt.

Met TPLI krijg je alleen een oranje lampje als het een aanzienlijk drukverlies detecteert (bijv. lekke band) aangegeven door een wiel dat sneller draait dan de andere, zoals gerapporteerd door het ABS-systeem. Wanneer je de druk in een band(en) verandert, moet je het systeem resetten om het te vertellen dat de huidige rotaties de nieuwe 'norm' zijn.

Er is echter een 'leer'- of 'programmerings'-vereiste op de VW TMPS die het probleem zou kunnen zijn. Wanneer de wielen voor het eerst worden gemonteerd, is er een proces om het systeem te leren welke sensor op welk wiel zit. Ik vermoed dat hetzelfde nodig is als je de wielen verwisselt of wanneer je nieuwe sensoren monteert nadat de batterij leeg is. Wat ik nog niet heb ontdekt, is hoe je het doet, of zelfs of wij, de eigenaar, het kunnen doen of dat er een werkplaats voor nodig is.
Precies hetzelfde als de bmw en merc. Als je zilveren ventielstelen hebt, dan heb je TPMS, wat het op sensoren gebaseerde systeem is. Als je zwarte stelen hebt, dan heb je de op abs gebaseerde TPLI.

Op de BMW en Mercedes kun je beide resetten via de OBC als je de bandenspanning hebt veranderd, anders geeft het een verlieswaarschuwing.

Mijn punt is hoe weet het systeem of de druk in de banden correct is? D.w.z. als je merkt dat 38 psi te hard is en je het verlaagt naar 34 psi, zou de TPMS in theorie een controlelampje voor de druk moeten laten branden, omdat het een andere druk heeft gedetecteerd dan voorheen. De TPLI zou dit opmerken omdat er een rotatieverschil zou zijn en een waarschuwing zou geven.

Er moet een manier zijn om een reset uit te voeren om de sensoren opnieuw te kalibreren als de druk na aanpassing verandert. Zo niet en je rijdt met bijvoorbeeld 20 psi, dan geeft het systeem geen waarschuwing.
 
#14 ·
Het TPMS-systeem heeft de optie via het infotainmentsysteem om verschillende ingestelde drukken te selecteren voor de beoogde rit, d.w.z. normaal, comfort en beladen. Het selecteren van de verschillende opties verandert de ingestelde referentiedruk. Dus als ik de comfortinstelling selecteer met de banden opgepompt tot de volledig beladen optie, zal het systeem een foutmelding geven omdat de bandenspanning niet binnen een bepaald percentage van de geselecteerde ingestelde referentie ligt.
Het enige dat nodig is om het systeem op dat moment aan het werk te krijgen, is de bandenspanning aan te passen aan de vereiste ingestelde referentiedruk of de optie te selecteren die overeenkomt met de huidige bandenspanningen.
Voor zover ik kan zien, is er geen reset, hoewel ik het infotainmentsysteem een paar keer tevergeefs heb gereset.
 
#15 ·
Essjay said:
Uit de handleiding m.b.t. TPMS.......

E8E38966-5D7B-4A1D-8622-666E630726FD.jpeg

Steve
Even ter info, als je je lichtmetalen velgen verwisselt en de nieuwe lichtmetalen velgen zijn al een tijdje niet op een auto gebruikt, dan moet je mogelijk de TPMS wakker maken.

Ik heb dit niet zien werken op een vorige auto toen ik de lichtmetalen velgen verving door een ander type van hetzelfde automodel. Ik moest een bandenbedrijf laten komen, zoals vermeld in een eerdere post, om de TPMS wakker te maken, dit werd gedaan door hen met een handgereedschap dat de TPMS in elke velg las en dit, zoals hij het noemde, maakte ze wakker, toen ze een tijdje niet in gebruik waren, zei hij dat ze uitgaan om de levensduur van de batterij erin te verlengen.
 
#16 ·
Ik heb een nieuwe TPMS-regeleenheid in de auto laten plaatsen, maar heb nu ontdekt dat de Huawei-dongle die ik in de 12V-aansluiting in de kofferbak heb gestoken, zich naast de positie van de TPMS-module bevindt en dat er absoluut interferentie is die ervoor zorgt dat het TPMS-systeem niet goed meer werkt.
Dongle nu uitgetrokken en TPMS-systeem werkt perfect.
Ik zal een betere positie voor de dongle moeten vinden. Ik denk dat ik een USB-aansluiting onder de passagiersstoel ga verlengen en de dongle daar ga plaatsen. Hopelijk zit de dongle ver genoeg van de TPMS-module.
 
#17 ·
Uitstekend, goed gevonden.

Ik had jarenlang TPMS op een SMAX die op een vergelijkbare manier werkte.
Een ander mogelijk radiosignaalprobleem om in de loop van de tijd op te letten... Heel af en toe was ik op de snelweg en pikte de auto een TPMS-signaal op van een andere auto in de buurt - en gaf een waarschuwing voor drukverandering - plotseling een paar PSI verschil. De eerste keer was een beetje een verrassing - maar een paar honderd meter verderop was het probleem opgelost en ik kwam er uiteindelijk achter wat er gebeurde. Het blijkt dat er op dat model niet zoveel TPMS-ventielcodecombinaties zijn.
Ik had ook winterwielen en -banden en heb ze ook voorzien van TPMS-ventielen, en ik ben van plan hetzelfde te doen met mijn Tig.
Met een vergelijkbaar systeem zou de S-MAX na de jaarlijkse wielwissels na een paar minuten rijden - minder dan 5 mijl - synchroniseren met de juiste wielen en bandenspanningen, zodat het systeem kan herkennen welk wiel zich naast welke sensor bevindt.
Mits u de plastic ventieldoppen behoudt en niet overstapt op metalen doppen die corrosie kunnen veroorzaken, zouden de TPMS-batterijen vele jaren mee moeten gaan - ik kwam tot 7 jaar voordat ik het niet meer aandurfde en besloot ze toch te gaan vervangen toen ik de banden verving, en vervangende ventielsensoren kocht voordat ze defect raakten.
Ik verwacht dat de Tiguan TPMS hetzelfde zal zijn (hopelijk). Tot nu toe gaat het goed.
 
#19 ·
TERRYHOW said:
Ik ben tot de overtuiging gekomen dat de rotatiesnelheid wordt bewaakt door de boordcomputer en dat deze elk verschil in banddiameter op mijn 2.0 liter Diesel uit 2012 detecteert en ze hebben geen druksensoren in elke band, is dit systeem veranderd voor latere Tiguans.
Correct, latere modellen met TPMS hebben druksensoren..........



Steve
 

Attachments

#20 ·
TERRYHOW said:
Ik ben tot de overtuiging gekomen dat de rotatiesnelheid wordt bewaakt door de boordcomputer en dat deze elk verschil in banddiameter op mijn 2.0 liter Diesel uit 2012 detecteert en dat ze geen druksensoren in elke band hebben, is dit systeem veranderd voor latere Tiguans.
Het basis bandenspanningssysteem gebruikt nog steeds de methode die u noemt, maar het is een optie om het volledige druk uitleessysteem op het dashboard te hebben met de sensoren in elk wiel, zoals getoond door Essjay.

Ik heb de basisversie en die is erg goed gebleken.

Dit is wat ik op mijn dashboard zie als het een drukval registreert:

Image
 
#21 ·
Ik heb extra betaald voor de sensor in de banden met uitlezing en deze toont individuele waarden. De Mazda CX-5 die ik had, gebruikte de basis methode en ik had een alarm voor drukverlies op de motor tijdens het slepen. Na het stoppen op de vluchtstrook en het controleren van de druk, was alles in orde, dus helemaal niet tevreden met zo'n systeem.
 
#22 ·
xtrailman said:
Ik heb extra betaald voor de sensor in de banden met uitlezing en deze toont individuele metingen. De Mazda CX-5 die ik had, gebruikte de basis methode en ik had een alarm voor drukverlies op de motor tijdens het slepen. Nadat ik op de vluchtstrook was gestopt en de druk had gecontroleerd, was alles goed, dus helemaal niet blij met zo'n systeem.
Veel mensen met het basissysteem beseffen niet dat zodra je iets op of van de trekhaak zet, je het systeem moet resetten.
Ik suggereer niet dat je het niet hebt gereset, maar het pakt veel mensen, vooral degenen met grotere aanhangers of caravans van redelijke grootte.
 
#24 ·
Sparkie1984 said:
Oh, dus ze hebben de drukuitlezingen niet als standaard? Ik had vroeger een display op mijn vorige BMW die de drukken had en je kon zelfs de temperaturen coderen
Als je de 'standaard' bandenspanningsmonitor hebt, krijg je niet de drukuitlezing, maar alleen een indicatie dat er een drukval is en welke band is gedetecteerd. Met het 'optionele' TPMS-systeem kun je individuele druklezingen voor elke band krijgen.

Steve
 
#25 ·
CNC said:
xtrailman said:
Ik heb extra betaald voor de sensor in de banden met uitlezing en deze toont individuele waarden. De Mazda CX-5 die ik had, gebruikte de basis methode en ik had een alarm voor drukverlies op de motor tijdens het slepen. Nadat ik op de vluchtstrook was gestopt en de druk had gecontroleerd, was alles in orde, dus helemaal niet blij met zo'n systeem.
Veel mensen met het basissysteem realiseren zich niet dat ze het systeem moeten resetten zodra ze iets op of van de trekhaak plaatsen.
Ik suggereer niet dat je het niet hebt gereset, maar het pakt veel mensen, vooral degenen met grotere aanhangers of redelijke caravans.
Het moest elke keer worden gereset als de druk werd verhoogd om te slepen en verlaagd voor solo.

De uitlezing op de Tiguan verandert ook pas als de auto in beweging is als er een drukverandering plaatsvindt, dus dat is ook niet waterdicht, en het varieert vaak de uitlezing met ongeveer 2 psi.

Maar ik geef er nog steeds de voorkeur aan om de uitlezing te zien, vooral tijdens het slepen, ik controleer ook de caravanbanden met tryepal.
 
#26 ·
Het belangrijkste probleem met het TPMS-systeem op de Tiguan (of elk merk dat niet corrigeert voor temperatuur) is dat de bandenspanning varieert onder invloed van de temperatuur. Mijn bandenspanning kan met zo'n 2 of 3 psi toenemen na een korte rit, en je kunt ook merken dat de spanning aan één kant van de auto hoger is als die kant wordt blootgesteld aan warmte van direct zonlicht.
Er is geen echte vervanging voor regelmatige controles van uw bandenspanning met een goede kwaliteit meter en pomp. Behandel het boordsysteem gewoon als een vroegtijdig waarschuwingssysteem.